Starten met racen
Waarschuwing: racen is verslavend!
Voor degene die weliswaar al circuitdagen heeft gereden, maar nog niet eerder aan een wedstrijd heeft deelgenomen, kan zo’n eerste race weekend behoorlijk spannend zijn. Hieronder volgt een artikel met uitleg over de voorbereiding: wat komt er op je af, waar moet je rekening mee houden.
De raceklassen
Iedereen met een Ducati schrijft zich natuurlijk in voor de Open Ducati klasse. Omdat binnen deze klasse verschillende races vallen, gebaseerd op de kwalificatietijd, ben je ervan verzekerd dat je in jouw wedstrijd altijd tegen redelijk gelijkwaardige tegenstanders rijdt. Dat maakt de races wel zo leuk en spannend!
Voor alle andere merken uit Europa en de VS en voor alle 0, 1, 2 en 3 cilinder motorfietsen, voor klassiekers, tweetakten en zijspannen zijn er natuurlijk ook wedstrijden. Check hiervoor de pagina met de beschrijving van de raceklassen.
Je kan je inschrijven voor een tweede wedstrijd – dat gebeurt vrij veel. Doe je dat met dezelfde motorfiets, dan hoef je niet nogmaals te kwalificeren. Je startplek in deze tweede wedstrijd wordt bepaald aan de hand van je reeds gezette kwalificatietijd. Dat betekent dat de kosten voor deze tweede wedstrijd lager liggen dan voor de eerste.
racelicentie / licentiecursus (verplicht!)
Als je voor het eerst gaat racen, ben je verplicht om niet langer dan 3 jaar geleden een licentiecursus gedaan te hebben. Heb je al eerder geracet, dan moet je niet langer dan 3 jaar geleden een (dag-)licentie hebben gehad bij de MON (ZAC), OW-cup of KNMV.
Reglementen
Lees de reglementen en bereid je motor voor. Belangrijkste punten motorfiets: borgen olie- en rempunten, remhendel beschermer voor moderne motoren, regenlicht en natuurlijk spiegels, standaard en lichten verwijderen. Belangrijkste punten kleding: ééndelige raceoverall, laarzen, helm met minimaal de 22.05 keuring, dubbel-D-sluiting en niet ouder dan 5 jaar.
Voorbereiding op het raceweekend
Het raceweekend zelf – neem een gezellig iemand mee. Dat is niet alleen gezellig maar ook nog eens hartstikke praktisch. Die persoon kan je helpen bij het opbokken van de motor als je van de baan komt én je hebt in ieder geval één fan naast de baan :-). Natuurlijk is het nóg leuker als je je hele vrienden- en familiegroep meeneemt. Zij kunnen overnachten op het binnenterrein, ter hoogte van de GT-bocht.